Ning trio på Parkteateret onsdag 26. november

Tora Ferner Lange, fløyter
Maja Bugge, cello
Erik Dæhlin Schwensen, slagverk

Michael Finnissy: Eros uranien (urfremførelse)
Maja sier: ”Tre stemmer som prøver å være i dialog, prøver skape en form for samspill, uten helt å lykkes.”
Tora sier: ”Det er ofte vanskelig å v ære tro mot sin egen stemme, samtidig som man skal være lydhør overfor andres.”
Erik sier: ”……motstand.”
Michael sier: ” This piece takes its title from a novel (L’Androgyne) by the Sar Peladan, for whose Rosicrucian ceremonials Satie contributed the music. Eros uranien was written in the winter 2002-3 and is a part of pieces focussing on the writing, and aesthetic background, of Oscar Wilde.

Wolfgang Rihm: Deploration (1973)
Maja sier: ” Stykket insisterer på en tilstand som ligger mellom virkelighet og drøm, mellom konvensjon og eksperiment.”
Tora sier: ”Små klangforandringer kan virke uendelig store bare man holder på lenge nok.”
Erik sier: ”Ettergivelse.”
Wolfgang sier: ” Deploration often has the character of weeping to oneself, of whimpering. The constant alternation between bound and free in eleven stage-like sections produces an unsteady terrain. Everything takes place on the edge. Nothing comes into the light.”

Paul Swoger-Ruston: The Beaten Path (urfremførelse)
Maja sier: ”En form for ”mislykket” samspill, celloens lange glissando i åpningen og leken med micro-tonalitet igjennom hele stykket gir en følelse av et dissonerende samspill som aldri helt finner sin form.”
Tora sier: ”Det er underlig at man kan bli fysisk svimmel av musikk.”
Erik sier: ”Litt her og litt der.”
Paul sier: ” This piece exaggerates the nuances of unison playing but is exploded to unfamiliar extremes. It is also a metaphor for the way in which paths are built: small and sometimes unnoticeable gestures combine to create a well-defined path."
Paul would like to thank The Canada Council for the Arts for their support in this project.

Sylvano Bussotti: Manifesto per Kalinowski (1963)
Maja sier: ”Vi har lekt masse! Bussottis grafiske notasjon har gitt oss frihet til å kunne eksperimentere fysisk, visuelt og musikalsk.”
Tora sier: ”Det er viktig å ha det gøy når du spiller. Dette er en lek vi leker sammenmed dere.”
Erik sier: ”Hva om sterkere betyr mer?”
Sylvano sier: Manifesto is a grafic score where make-up and symbols present a great variety of highly developed experiments. My publisher intended to print my explanation and spesific comments to the grafic notation, but to be written with the requisite care, it would cost me more time than it took to write the actual piece. I therefore publish this piece, keeping the mechanisms secret, to encourange re-creative ideas……..”

Morton Feldman: Duration 4 (1961)
Instr: Erik Dæhlin Schwensen
Maja sier: ” Stykket balansere mellom frihet og kontroll, komponisten gir klare indikasjoner men likevel frihet til å eksperimentere med eget utrykk innenfor gitte rammer.”
Tora sier: ”Slutter vi på likt mon tro?”
Erik sier: ”Rom, ikke tenk”
Morton sier: Duration 4 is a part of the Duration 1-5 written between 1960-61. Duration is indeed the topic of the Durations, but what is meant here is not the compositions time value but the removal of the tone lengths from my controlling grasp. I am resorting to what is a practicable compromise between traditional notation (which I find to be too one-dimentional) an the openness of grafic scores.”

Morton Feldman: Something wild in the city: Mary Ann’s Theme (1960)
Instr: Erik Dæhlin Schwensen
Maja sier: ” Dette gleder jeg meg til…..”
Tora sier: ” Åh, så deilig”
Erik sier: ”Feld i solnedgang”

Konserten er støttet av: Fond for lyd og bilde, Fond for Utøvende Kunstnere
Arrangør: Ny Musikk, Oslo